Thursday, October 1, 2009

Pencuri

As I was lazily browsing through my facebook, ntah kenapa tergerak kat hati ni nak type perkataan ‘’Malaysia’ through the search box. And I found these.

http://www.facebook.com/group.php?gid=123322767982&ref=search&sid=709495314.375588017..1


I started typing ‘Indonesia’ to see if anyone of our own people had created such uncivilized groups.

None.

Betul ke Malaysia ni maling (pencuri). Oh, I better not use the word, nanti dituduh pencuri bahasa.

My point is, wajar ke tuduhan pencuri tu ke atas kita? Bukan ke kita ni sama-sama bangsa melayu? Malaysian malay, Indonesian Malay, Singaporean Malay and Bruneian Malay. Kita sama-sama mempunya adat dan culture yang sama. Most of our Malaysian people pun berasal dari Indonesia dan negara-negara sekeliling.

Kita berasalah dari rumpun yang sama, mungkin berbeza negara. It is how we promote our culture. It is how we go around the globe and share our culture to the world. Semua tu adalah culture ‘MELAYU’ bukan Malaysia, bukan Indonesia, bukan Singapura. So happen our Malaysian people know better in promoting our culture.

Pencuri ke tu? Kami pun melayu juga.
Apa pun, Malaysia instantly stopped the promo on dicovery channels and meminta maaf. Tapi masih tak puas agaknya.

Heran.

Dalam masalah dunia, economy crisis, H1N1, orang gaji demand lebih-lebih (kerja tak bagus mana pun), literally mencuri dan merompak physically duit dan jewelleries, deorang masih lagi nak kecoh pasal TARIAN?

I don’t even know what the hell is tarian pendet.

Sampai perang-perang jadinya.


Hari tu on raya eve, I saw on TV about the news of the death of Noordin Mat Top, the Malaysian terrorist that was successfully killed by the Indonesian authorities.

Ketua polis ke whatever his pangkat is commented on the news about the success. It went something like “Noordin perlu di hantar balik ke Malaysia dengan segera kerana dia berasal dari Malaysia bukan Indonesia, saya ulangi dia berasal dari Malaysia, BUKAN Indonesia. Perlulah dihantar dengan segera supaya tidak menganggu lagi di Indonesia”.

Mr whoever you are, I really think it was an unfair statement. For someone at the topmost authority level, keluar dalam tv news and say such thing.. is very… shall I say… uneducated? C’mon, whatever the issue is, you cannot be criticizing other countries secara terbuka. Especially kepada Negara jiran. Diplomatic la sikit kalau ye pun.

Like our PM said, terrorism is a global issue. It is unfair to say that Malaysia is the breeding ground for terrorists.

Bukan ke guru agama yang telah mengajar dan banyak meng-influence Noordin Mat Top ini adalah Abu Bakar Bashir, from Indonesia?

Benci Malaysian? Anti Malaysia?

Few of Malaysian websites telah diserang Indonesian hackers on our Independence Day.

Bendera Malaysia dibakar dan dipijak-pijak dengan rakus sekali at few locations in Indonesia.

Serangan terhadap Kedutaan Malaysia di Indonesia.

Intention untuk menghalau our medical students from their country.

Malaysia masih berdiam diri.

Bukan pengecut.

Tapi educated, civilized, democracy.


Bila berlaku bencana alam seperti gempa bumi di sana…

Malaysia masih lagi menghantar bantuan. Atas nama perikemanusiaan.

Entah kenapa bila tengok dalam news, kanak-kanak menangis, orang menjerit-jerit, dalam kekecohan itu, sikit pun tak terusik hati aku.




1 comment:

Ali said...

lantak lah...buat tak tau saja...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...